Free choice Nuorten seuravalmennus -kurssilla

18.3.2018

Knock-out -sprintti. Klikkaa kuvaa suurentaaksesi.

Suomen Suunnistusliiton Nuorten seuravalmennus -kurssi kokosi viikonloppuna yhteen 13 osanottajaa pk-seudun seuroista. SSL:n kouluttaja Suvi Pelkosen opastuksessa koulutuksen kakkososa syvensi pohdintaa seuratoiminnan toteutumisesta sekä nuorten valmentamisesta. Keupirtillä osallistujina oli useampi henkilö SK Uuden jäsenseuroista sekä OK Trianista että Helsingin Suunnistajista yksi kustakin, ja neljä Pihkaniskoista.

Sunnuntain kaikille avoin sprintti-treeni toteutettin knock-out -menetelmällä ja free choice -hajonnalla (kuva). Knock-outin yhteislähtö tuotti ryhmäpainetta ja haastoi uudenlaisten skeemojen ja taktiikoiden pohtimiseen. Suunnistaja sai päättää rastilla kaksi, valitako kolmosrastiksi vasemman- vai oikeanpuoleinen lippu - siitä nimitys free-choice. Nelosrasti oli taas yhteinen. Parin ringin ja 12 minuutin jälkeen maalissa alkoivat vilkkaat 'jälkispekut'. Kova vauhti ja ryhmän luomat paineet päätöksenteossa herättivät hyviä huomioita. Mukava yhdessä vietetty aika ja antoisa keskustelu hyvän kouluttajan ohjaamana päättyi ennen auringonlaskua Suvi Pelkosen jakaessa osallistujille kurssitodistukset.

"Me halusimme järjestää tämän koska haluamme kehittää seuraa ja kouluttautumisesta on moni kiinnostunut. Terhi Latvalalla on tässä ansiot, hän järjesteli kurssin," kertoi SK Uuden varapj. Mari Tuomaala.

Free-choice rastilla 2.