Vanhemmat suunnistuskoulun harjoituksissa

Suunnistus on laji, joka sopii erityisen hyvin aikuisten ja lasten yhteiseksi harrastukseksi. Niinpä toivomme vanhempien osallistuvan harjoituksiin yhdessä lastensa kanssa. Alle 8-vuotiaiden kohdalla se on lasten turvallisuuden kannalta välttämätöntä.

Ja toinen näkökulma: mikäli olet itse kiinnostunut suunnistustaitojesi kehittämisestä, kannattaa liikkua mukana suunnistuskoulun harjoituksissa. Moni jaoston aktiivi kuntosuunnistaja on tutustunut mukavaan kuntoilulajiin juuri lasten suunnistusharjoitusten yhteydessä.

Vanhemman rooli harjoituksessa: lapsen kuljettaminen harjoituksiiin eri metsiin ja mahdollinen metsässä mukanaolo työllistää vanhempia suunnistusharrastuksessa. Pienempien lapsien kanssa nautitaan yhdessä metsästä kaikilla aisteilla, muistutellaan välillä lukemaan karttaa ja huolehditaan että kartta on lapsen kädessä. Lasten ehdoilla mennään kävelyn/juoksun suhteen, kartan lukemistiheyden suhteen jne. Lapselta on hyvä kysyä suunnistettaessa seuraavat kysymykset:

1. Miten päin kartta on?

2. Mistä aiot mennä seuraavalle rastille?

3. Mihin asti saat juosta ennen kuin tarvitsee katsoa karttaa uudestaan?

Suunnistuskoulu tarjoaa suunnistuksen ohella mahdollisuuden osallistua lasten toimintaan myös muissa ns. avustavissa tehtävissä oman mielenkiinnon mukaan. Ohjaajia tarvitaan aina, ja seuran muuhunkin toimintaan ovat myös vanhemmat tervetulleita!

Tietoa SK Uudesta

Miten pääsen itse mukaan?

Mikäli metsäkärpänen puraisee, voit vanhempana myös aloittaa suunnistuksen harrastamisen SK Uuden jäsenseurasssa. Tarjoamme kaikille jäsenseuralaisillemme ikään katsomatta mahdollisuutta osallistua SK Uuden tapahtuma- ja harjoitustarjontaan. Tämä koskee siis niin rastikoululaisia, kuntosuunnistajia kuin ns. jäähdytteleviä kilpasuunnistajia. Esimerkiksi kuntopiiri ja juoksutekniikkaharjoitukset ovat yhteistä talvikauden aktiviteettia ja kesäaikana on mahdollisuus osallistua metsäharjoituksiin ja vaelluksiin.

Aikuisten suunnistuskoulut

Tähän tulee tietoa suunnistuskoulujen alkamisesta kevään aikana.